Beslutsunderlag - vid ansökan om extern forskningsfinansiering

  • This webpage in english: Information for Decision on Research-Funding Applications | Blanketter (du.se)

    Förberedelser

    Det ska fattas ett internt beslut om inskickande av en forskningsansökan till finansiär.

    Det är prefekt alt rektor som fattar detta beslut, efter hörande i Rektors ledningsråd (RL) alt. Institutionens ledningsråd (IL). Beslutsunderlaget utgörs av informationen i detta formulär som du som huvudsökande forskare fyller i och skickar in inför beslut (Steg 1-2 ovan).

    I formuläret ska du också ladda upp ansökans budget, tillsammans med en intern ekonomisk kalkyl. Bifoga gärna även övriga delar av ansökan, i den mån de är klara. De underlag du skickar in via detta formulär diarieförs automatiskt. Övriga delar av ansökan måste du själv diarieföra i efterhand.

    Deadline för inskickande av formuläret är normalt 7 dagar före aktuellt mötestillfälle i Rektors ledningsråd (RL) respektive i Institutionens ledningsråd (IL). Se kommande mötestillfällen i mötes- och beslutshanteringsverktyget BeHDa .

    Du måste för närvarande fylla i formuläret vid ett och samma tillfälle (det går inte att spara under tiden det fylls i). Förbered dig gärna genom att göra så här:

    1. Skriv ut formuläret i förväg, så att du kan förbereda dina svar på frågorna i lugn och ro: Beslutsunderlag (i pdf-format) 
    2. Förbered de underlag som ska bifogas ansökan:
      - Ansökans budget 
      - Intern ekonomisk kalkyl
      Underlagen upprättas i samarbete med din institutionsekonom. Mer information finns på forskningsstödets webbsida om Ekonomi och revision i forskningsprojekt på medarbetarwebben.

      - Ansökans övriga delar t ex projektbeskrivning, CV:n, ev intyg och stödbrev mm (kan bifogas i den mån de är klara). Tänk på att de underlag som du inte bifogar här, måste du själv diarieföra i efterhand.
  • Kontaktuppgifter

    Vid frågor om ansökningsprocessen - Monika Matevska Stier, mmv@du.se 
    Vid frågor om det digitala formuläret - Ellinor Säfström,   esf@du.se  
    Vid frågor om mötestillfällen i Rektors ledningsråd (RL) eller Institutionernas ledningsråd (IL) och övrig administration, kontakta institutionsadministratören eller rektors sekreterare.

    Rektors sekreterare: Kerstin Göras - kgo@du.se

    Institutionsadministratörer
    Institutionen för hälsa o ch välfärd: Sarah Winther -  swn@du.se 
    Institutionen för lärarutbildning: Sara Tjernström -  stt@du.se 
    Institutionen för kultur och samhälle: Anna Tunell Bäck -  atu@du.se 
    Institutionen för information och teknik: Annette Lenne -  ale@du.se 
    Institutionen för språk, litteratur och lärande: Agneta Hybinette - ahy@du.se

  • Finansiär

  • Om projektet

  • Finansiell information

  • Projektdeltagare

  • Etikprövning, data- och personuppgiftshantering

  • För information och vägledning, kontakta högskolans forskningsdatastöd (Data Access Unit): forskningsdata@du.seSe även högskolans stöd och vägledning kring hantering av forskningsdata på medarbetarwebben.

  • För information och vägledning, se Etikprövningsmyndigheten eller kontakta högskolans dataskyddsombud, dataskydd@du.se. Se även högskolans stöd och vägledning kring hantering av personuppgifter och dataskydd på medarbetarwebben.  

  • Vid juridiska frågor och avtalshantering, kontakta högskolejuristen: hogskolejurist@du.se

  • Bilagor

    Budget och intern ekonomisk kalkyl

    • Övriga underlag

      • Tänk på följande:

        • De underlag du inte skickar in här måste du själv diarieföra i efterhand, genom att skicka dem till din institutionsadministratör eller till registrator@du.se
        • Om några justeringar görs i ansökan efter internt beslut om inskickande ska du också skyndsamt själv diarieföra den slutliga ansökan. Vid smärre ändringar av budget eller intern ekonomisk kalkyl måste dessa först godkännas av prefekt.
      • Internt beslut om inskickande av ansökan till finansiär


        Rektor alternativt prefekt beslutar om inskickande av ansökan till finansiär, efter hörande i Rektors ledningsråd (RL) eller Institutionens ledningsråd (IL).

        Rektor beslutar
        - om högskolan/rektor står som huvudsökande enligt finansiärens krav (organisationsansökan),
        - om det krävs medfinansiering från högskolan som överstiger 500 000 SEK.

        Prefekt föredrar ärendet vid Rektors ledningsråd. Vid behov bistår projektledaren prefekten vid föredragningen.


        Prefekt beslutar

        - om forskaren/projektledaren står som huvudsökande (enligt krav från finansiären),
        - om det krävs medfinansiering från högskolan om max 500 000 SEK.

        Proprefekt föredrar ärendet vid Institutionens ledningsråd. Vid behov bistår projektledaren proprefekten vid föredragningen.

      • Rektors ledningsråd genomförs måndagar udda veckor kl. 13.00-16.00. 
        Deadline för inskickande av formuläret är normalt 7 dagar före aktuellt mötestillfälle. Se kommande mötestider i mötes- och beslutshanteringsverktyget BeHDa.
        Du som projektledare kommer bli kontaktad av sekreterare angående bokning av beslutsmöte. 

      • Institutionen för information och teknik: Beslutsmöten tisdagar, varje vecka.
        Institutionen för lärarutbildning: Beslutsmöten tisdagar, varje vecka.
        Institutionen för kultur och samhälle: Beslutsmöten tisdagar, udda veckor.
        Institutionen för hälsa och välfärd: Beslutsmöten onsdagar, varje vecka.
        Institutionen för språk, litteratur och lärande: Beslutsmöten tisdagar, udda veckor.

        Deadline för inskickande av formuläret är normalt 7 dagar före aktuellt mötestillfälle. Se kommande mötestider i mötes- och beslutshanteringsverktyget BeHDa.
        Du som projektledare kommer bli kontaktad av sekreterare angående bokning av beslutsmöte.

      • Vad händer när du har fyllt i och skickat in formuläret?

        När du har fyllt i formuläret, laddat upp aktuella bilagor och skickat in allt, händer följande:

        • En pdf-fil av inskickat formulär (beslutsunderlaget) laddas ner automatiskt till din dator. (= Din kopia)
        • Beslutsunderlaget inkl bifogade handlingar diarieförs automatiskt och ett diarienummer skickas till dig i retur, per e-post.
          Allt går också direkt till beslutsfattare, föredragande och sekreterare/institutionsadministratör via det interna mötes- och beslutshanteringssystemet BeHDa.
        • Du kontaktas av rektors sekreterare eller din institutionsadministratör för bokning av passande mötestillfälle i Rektors ledningsråd (RL) alt. Institutionens ledningsråd (IL).